Retailers zijn ontzettend benieuwd naar de meningen van consumenten – ook naar jouw mening dus! Doordat retailers weten wat consumenten belangrijk vinden, kunnen zij de ervaring in hun (web)winkel nog beter maken. Wat vind je bijvoorbeeld van het assortiment van Hunkemöller, Media Markt of Hornbach? En hoe ervaar je de service bij Jumbo, C&A of ICI PARIS XL? Met de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen achterhalen we welke retailers het beste presteren. Hieronder vind je meer informatie over hoe we dat doen én hoe jij hieraan kan bijdragen.
De 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen is een initiatief van Q&A Insights BV. Q&A is een onderzoeks- en adviesbureau dat al ruim 20 jaar retailers, merken en toeleveranciers helpt beter te presteren. Meer informatie over Q&A vind je op www.qanda.nl. ABN AMRO is als hoofdsponsor verbonden aan de verkiezingen. Daarnaast hebben we nog een aantal andere partners die de verkiezing mede mogelijk maken. Bekijk het overzicht van onze partners.
Meer informatie over hoe de verkiezing precies in zijn werk gaat, vind je op de pagina ‘De verkiezing’.
In deze verkiezing kun je – net als bij bijvoorbeeld een parlements/beste acteur/beste popster/beste filmverkiezing/tweede kamer verkiezing - je stem uitbrengen. In dit geval stem je op een (web)winkel binnen een bepaalde categorie, zoals je bij films bijvoorbeeld een categorie beste vrouwelijke hoofdrolspeler en een categorie beste regisseur hebt. Bekijk een overzicht van de categorieën. Bij het uitbrengen van je stem beoordeel je de (web)winkel op een aantal aspecten.
De verkiezing kent ook een aantal vakprijzen, waaronder een prijs voor meest duurzame retailer en een prijs voor de beste nieuwkomer. Deze winnaars worden door een jury en door vakgenoten bepaald en hier kun je als consument geen stem op uitbrengen.
Alle (web)winkels kunnen zich gratis inschrijven via deze website. Daarnaast is er een database van (web)winkels die jaarlijks wordt geüpdatet waarop je kunt stemmen. Er is wel een aantal criteria waaraan een (web)winkel moet voldoen. Zo moet een winkelketen bijvoorbeeld minimaal vijf vestigingen hebben in Nederland en een webshop een minimale omzet hebben van 7,5 miljoen euro. Staat de (web)winkel waarop je wil stemmen niet in de lijst? Dan kun je zelf de bedrijfsnaam invullen en je stem uitbrengen.
Stemmen is mogelijk tussen 02 mei en 18 jul. via www.bestewinkelketen.nl/stem. Wanneer je een (web)winkel gaat beoordelen/ een stem uit gaat brengen, selecteer je eerst een categorie en vervolgens de te beoordelen (web)winkel. De beoordeling bestaat uit het toekennen van een aantal sterren of een cijfer op verschillende aspecten. Je geeft een beoordeling van een (web)winkel op de volgende aspecten:
Offline
Online
Daarnaast wordt gevraagd in hoeverre je de (web)winkel zou aanraden aan vrienden/familie en of je van plan bent vaker terug te komen. Doordat er een cijfermatige beoordeling wordt gegeven, draagt elke stem bij aan het gemiddelde eindcijfer.
Zeker! Door te stemmen maak je kans op één van de volgende prijzen:
* Deze prijzen worden aangeboden door onze partner Nederlandse Loterij
Voor meer informatie over het meedoen aan de actie en de voorwaarden verwijzen we je graag door naar het prijzenreglement
Wanneer je een stem uitbrengt, vragen we je om een aantal persoonsgegevens. Het gaat dan om je geslacht, leeftijd en e-mailadres. We gebruiken je geslacht en leeftijd voor een gedetailleerdere analyse van de resultaten. Deze gegevens worden alleen groepsgewijs gepresenteerd (nooit individueel). We vragen om jouw e-mailadres zodat we kunnen verifiëren of het e-mailadres, en dus je beoordeling / stem, valide is. Meer informatie over de gegevens die we verzamelen, waarom we deze verzamelen en hoe lang we deze bewaren, vind je in het privacy statement.
De verkiezing is geen onderzoek. Alle deelnemers ((web)shops) worden namelijk niet door een exact gelijk deel van de bevolking beoordeeld zoals bij een representatief marktonderzoek. Wel proberen we de verkiezing zo eerlijk mogelijk te organiseren zodat alle deelnemende (web)winkels gelijke kansen hebben om te winnen.
De verkiezing kan het beste worden gezien als een wedstrijd tussen een aantal (web)winkels in een aantal categorieën. De winnende (web)winkel is door minimaal 380 consumenten beoordeeld en heeft het hoogste cijfer gekregen ten opzichte van de overige deelnemende (web)winkels in deze categorie. Bij de meeste verkiezingen is geen sprake van een representatief marktonderzoek, bij deze verkiezing ook niet. Wel vragen we om cijfers te geven aan winkelaspecten waarvan we weten dat de consument ze belangrijk vindt.
De (web)winkel met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Alle winnaars worden na afloop van de verkiezingen op deze website gepubliceerd. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Beste Winkelketen van Nederland' of 'Webshop Awards The Netherlands' in hun categorie dragen. Je kunt een winnaar herkennen doordat je bijvoorbeeld het logo op de website ziet staan of doordat het logo in (reclame)uitingen van (web)winkels wordt gebruikt.