Newcomer Retail Award

ABN AMRO Newcomer Retail Award

Voor deze vakprijs beoordeelt een jury welke nieuwkomer in Nederland het beste presteert. Deze prijs wordt sinds 2014 uitgereikt en was eerder bekend als de ‘ABN AMRO Beste Start-up Award’. Vanaf 2019 is deze titel vervangen door de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award'. Hiermee verbreden we het perspectief van de juryprijs. Niet alleen nieuwe Nederlandse concepten maken kans op de titel, maar ook buitenlandse concepten die toetreden tot de Nederlandse markt. Hierbij geldt nog steeds de voorwaarde dat het winkelconcept maximaal drie jaar actief is op de Nederlandse markt.

In de voorronde draagt ieder jurylid enkele organisaties aan. Deze voorgeselecteerde nieuwkomers worden door de deskundige juryleden beoordeeld op aspecten als vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. Op basis van deze beoordelingen worden er drie organisaties genomineerd. Deze top 3 krijgt de mogelijkheid om te pitchen tijdens de categorie uitreiking van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen aan de ruim 200 aanwezige retailers. Vervolgens wordt er tijdens dit event gestemd door de aanwezigen en wordt de winnaar bekendgemaakt. Tijdens deze editie (2021-2022) mocht De Lokalist de prijs in ontvangst nemen. Hiermee liet deze winnende nieuwkomer de andere genomineerden Algorithmic Perfumery en Food for Skin achter zich.