Newcomer Retail Award

ABN AMRO Newcomer Retail Award

Voor deze vakprijs beoordeelt een jury welke nieuwkomer in Nederland het beste presteert. Deze prijs wordt sinds 2014 uitgereikt en was eerder bekend als de ‘ABN AMRO Beste Start-up Award’. Vanaf 2019 is deze titel vervangen door de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award'. Hiermee verbreden we het perspectief van de juryprijs. Niet alleen nieuwe Nederlandse concepten maken kans op de titel, maar ook buitenlandse concepten die toetreden tot de Nederlandse markt. Hierbij geldt nog steeds de voorwaarde dat het winkelconcept maximaal drie jaar actief is op de Nederlandse markt.

In de voorronde draagt ieder jurylid enkele organisaties aan. Deze voorgeselecteerde nieuwkomers worden door de deskundige juryleden beoordeeld op aspecten als vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. De jury bestaat uit leden van ABN AMRO, MT/Sprout, INretail, de Lokalist, Xenos, Leen Bakker en Q&A. Alle juryleden hadden verschillende ervaringen met de genomineerde concepten, wat resulteerde in diverse standpunten en een mooie discussie. Uiteindelijk werden er drie concepten gekozen voor de top 3, namelijk: Bikeflip, Drop & Loop en Youseum.

Bikeflip

Bikeflip is een kinderfiets-abonnement en is genomineerd wegens de circulariteit en het sociale aspect. Het bedrijf maakt fietsen toegankelijk voor verschillende doelgroepen en speelt bovendien in op de groei van kinderen die vaak gepaard gaat met het steeds opnieuw aanschaffen van een fiets.

Drop & Loop

Drop & Loop maakt het mogelijk om gemakkelijk kleding in te leveren welke vervolgens circulair wordt verwerkt in nieuwe materialen, stoffen en producten. Het concept is in samenwerking met Wolkat – het enige circulaire textielverwerkingsbedrijf ter wereld - én ambieert om in 2023 minimaal 100 locaties te hebben in Nederland.

Youseum

Tot slot, Youseum: een social media museum gefocust op Generatie Z. Dit concept laat zien dat de nieuwe generatie bereid is om te betalen voor het hebben van een speciale ervaring. Het concept biedt verschillende ontmoetingsplekken en bijzondere ruimtes aan en heeft bovendien samenwerkingen met diverse merken en retailers.

De winnaar van de prijs wordt voor vijftig procent bepaald door het juryoordeel en voor vijftig procent door de stem van het publiek tijdens de categorie uitreiking. Deze uitreiking vindt plaats op 6 september 2022 in Amsterdam. Ook hier bepalen de aanwezige retailers in de zaal voor 50 procent de winnaar. De overige 50 procent ligt in handen van de jury.