Voor deze vakprijs beoordeelt een jury welke nieuwkomer in Nederland het beste presteert. Deze prijs wordt sinds 2014 uitgereikt en was eerder bekend als de ‘ABN AMRO Beste Start-up Award’. Vanaf 2019 is deze titel vervangen door de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award'. Hiermee verbreden we het perspectief van de juryprijs. Niet alleen nieuwe Nederlandse concepten maken kans op de titel, maar ook buitenlandse concepten die toetreden tot de Nederlandse markt. Hierbij geldt nog steeds de voorwaarde dat het winkelconcept maximaal drie jaar actief is op de Nederlandse markt.
In de voorronde draagt ieder jurylid enkele organisaties aan. Deze voorgeselecteerde nieuwkomers worden door de deskundige juryleden beoordeeld op aspecten als vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. De jury bestaat uit leden van ABN AMRO, MT/Sprout, INretail, de Lokalist, Xenos, Leen Bakker en Q&A. Alle juryleden hadden verschillende ervaringen met de genomineerde concepten, wat resulteerde in diverse standpunten en een mooie discussie. Uiteindelijk werden er voor de editie 2022-2023 drie concepten gekozen voor de top 3, namelijk: Bikeflip, Drop & Loop en Youseum.
Bikeflip is een kinderfiets-abonnement en is genomineerd wegens de circulariteit en het sociale aspect. Het bedrijf maakt fietsen toegankelijk voor verschillende doelgroepen en speelt bovendien in op de groei van kinderen die vaak gepaard gaat met het steeds opnieuw aanschaffen van een fiets.
Drop & Loop maakt het mogelijk om gemakkelijk kleding in te leveren welke vervolgens circulair wordt verwerkt in nieuwe materialen, stoffen en producten. Het concept is in samenwerking met Wolkat – het enige circulaire textielverwerkingsbedrijf ter wereld - én ambieert om in 2023 minimaal 100 locaties te hebben in Nederland.
Tot slot, Youseum: een social media museum gefocust op Generatie Z. Dit concept laat zien dat de nieuwe generatie bereid is om te betalen voor het hebben van een speciale ervaring. Het concept biedt verschillende ontmoetingsplekken en bijzondere ruimtes aan en heeft bovendien samenwerkingen met diverse merken en retailers.
De winnaar van deze titel is bekendgemaakt op 6 september 2022 tijdens de categorie uitreiking. Na het tonen van alle pitches mocht Drop & Loop de titel 'ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2022-2023' op haar naam zetten. Van harte gefeliciteerd! De winnaar van de prijs is voor vijftig procent bepaald door het juryoordeel en voor vijftig procent door de stem van het publiek tijdens de categorie uitreiking.