Action is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Action liet hiermee 49 genomineerde retailers achter zich. Bovendien sleept Action de eretitel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2025-2026 in de wacht. De titel ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2025-2026 is door bol. gewonnen. De jaarlijkse verkiezing kwam op donderdag 6 november 2025 tot een hoogtepunt nadat in de afgelopen maanden ruim 200.000 consumenten hun favoriete retailers hebben beoordeeld. Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ gala bij Liemès in The Wall in Utrecht zijn de felbegeerde prijzen voor de 23e keer uitgereikt.
Amsterdam, 5 september 2025 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen 'ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland' 2025-2026 en 'ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands' 2025-2026 zijn bekend. Bijna 200.000 consumenten hebben hun mening gedeeld over hun favoriete retailers. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van hoofdsponsor ABN AMRO in Amsterdam werden alle categoriewinnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun awards. Ook werd de 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2025-2026 toegekend.
Door ruim 295.000 stemmen te geven, hebben consumenten massaal laten weten hoe ze hun favoriete retailers beoordelen. Gemiddeld gezien (over alle categorieën) is het aspect Klantvriendelijkheid het hoogste beoordeeld voor de winkelketens met een 4,23. Voor webshops is dit het aspect ‘Assortiment’, welke ook met een 4,22 gemiddeld is beoordeeld. Ook zijn er dit jaar nieuwe categorieën toegevoegd aan de verkiezingen, waaronder Autoservice, Food Delivery & Take-Away, Gemakswinkels en Quick Service Restaurants.
Het resultaat? Maar liefst 49 retailers die een award in ontvangst mochten nemen. Ook zaten er weer een aantal mooie, nieuwe namen tussen ten opzichte van de vorige editie: onder andere Carglass, Hubo, Pipoos, Subway, SPAR, Starbucks, DAKA, C&A, De Online Drogist, Mother’s Earth, X2O Badkamers en Lidl mogen zich dit jaar ook bij de winnaars voegen.
No Waste Army heeft de award voor 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2025-2026 in ontvangst mogen nemen. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerden: Droppie en Made by Marí. De bekroning is specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt.
Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. Na uitvoerig overleg koos de jury uiteindelijk drie nieuwkomers als kanshebbers. De jury van dit jaar bestond uit Henk Hofstede (Sector Banker Retail, ABN AMRO), Harry Bijl (Retail INspirator, INretail), Bas Dekker (Head of Marketing en winnaar 2023-2024, Foodello), John Terra (Operationeel Directeur, Q&A Retail), Agnes Weber (Founder en winnaar 2024-2025, Mended), Paul Scholten (CEO, Buckaroo), Jason Waasdorp (Senior Director Sales, DHL) en Loek Wermenbol (Retail Strategy Director, First Impression).
Tijdens de categorie uitreiking van de 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen presenteerden de genomineerden zichzelf via videopitches en had het aanwezige publiek de mogelijkheid om te stemmen op hun favoriet. Zowel het juryoordeel als het oordeel van de aanwezige retailers telden voor 50% mee in het bepalen van de winnaar.
De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overallwinnaar te worden van de titels ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2025-2026, ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2025-2026 en ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Voor deze drie titels zal binnenkort een tweede stemperiode van start gaan. Op donderdag 6 november 2025 worden de winnaars tijdens een gala bekendgemaakt. Ook worden dan de vakprijzen ‘ABN AMRO Beste Winkelteam van Nederland’ 2025-2026, ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ 2025-2026 en ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2025-2026 uitgereikt. De genomineerden voor deze vakprijzen worden binnenkort bekendgemaakt.