Zaandam, 8 november 2024 - Kruidvat is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2024-2025. Kruidvat liet daarmee 43 genomineerde retailers achter zich. Bike Totaal sleept de eretitel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2024-2025 in de wacht. Picnic heeft de titel ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2024-2025 gewonnen. De jaarlijkse verkiezing kwam op 7 november 2024 tot een hoogtepunt nadat consumenten in de afgelopen maanden ruim 345.000 beoordelingen over hun favoriete retailers hebben gegeven. Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ gala op het Taets Art and Event Park in Zaandam zijn de felbegeerde prijzen voor de 22e keer uitgereikt.
Amsterdam, 6 september 2024 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen 'ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland' 2024-2025 en 'ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands' 2024-2025 zijn bekend. Meer dan 212.000 consumenten hebben hun mening gedeeld over hun favoriete retailers. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van hoofdsponsor ABN AMRO in Amsterdam werden alle categoriewinnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun awards. Bovendien werd de 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2024-2025 uitgereikt.
Door ruim 345.000 stemmen te geven, hebben consumenten massaal laten weten hoe ze hun favoriete retailers beoordelen. Gemiddeld gezien (over alle categorieën) is het aspect Klantvriendelijkheid het hoogste beoordeeld voor de winkelketens met een 4,19. Voor webshops is dit het aspect ‘Assortiment’, welke ook met een 4,19 gemiddeld is beoordeeld. Ook zijn er dit jaar nieuwe categorieën toegevoegd aan de verkiezingen, waaronder Huishoudelijk en Feest & Hobby, en is de categorie Persoonlijke Verzorging vervangen door de categorieën Drogisterij en Health & Beauty.
Het resultaat? Maar liefst 43 retailers die een award in ontvangst mochten nemen. Ook zaten er weer een aantal mooie, nieuwe namen tussen ten opzichte van de vorige editie: onder andere Norah, Intertoys, Bruna, Pink Gellac, Livera, Plein.nl, Je m’appelle, Cloudpillo, Zuivelhoeve, Triumph en Picnic mogen zich dit jaar ook bij de winnaars voegen.
Mended heeft de 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2024-2025 gewonnen, waarbij zowel de jury als het publiek hun waardering hebben uitgesproken. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerde, namelijk Rerun. De bekroning is specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt. Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. Na uitvoerig overleg koos de jury uiteindelijk drie nieuwkomers als kanshebbers. De jury van dit jaar bestond uit Henk Hofstede (Sector Banker Retail, ABN AMRO), Debbie Klein (CEO New York Pizza), Harry Bijl (INretail), Thomas Bunnik (Eigenaar, Whoppah), Rupert Parker Brady (Retaildeskundige), Bas Dekker (Head of Marketing en winnaar 2023-2024, Foodello) en Francella Ter Haar (Insights Manager, Q&A Retail). Tijdens de categorie-uitreiking van de 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen presenteerden de genomineerden zichzelf via videopitches. De pitch van Mended bleek doorslaggevend voor de uitslag.
De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overallwinnaar te worden van de titels ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2024-2025, ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2024-2025 en ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2024-2025. Voor deze laatste titel zal binnenkort een tweede stemperiode van start gaan. Op donderdag 7 november 2024 worden de winnaars tijdens een gala bekendgemaakt. Ook worden dan de vakprijzen ‘ABN AMRO Beste Retail Executive of the Year’ 2024-2025 en ‘ABN AMRO Beste Retail Managementteam of the Year’ 2024-2025 uitgereikt én ligt er een award klaar voor de winnaar van de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2024-2025. De genomineerden voor deze vakprijzen worden binnenkort bekendgemaakt.