De ABN AMRO Sustainable Retail Award is een vakprijs voor retailers die duurzaamheid zichtbaar, geloofwaardig en inspirerend hebben verankerd in hun organisatie. De prijs waardeert vernieuwende en impactvolle initiatieven die voortkomen uit een intrinsieke motivatie om het anders te doen.
Winnaars laten zien hoe duurzaamheid concreet en tastbaar wordt gemaakt: in de keten, op de winkelvloer én richting de klant. Ze nemen verantwoordelijkheid, communiceren transparant over keuzes en resultaten, en tonen aan dat hun aanpak structurele impact heeft gehad in het afgelopen jaar of de afgelopen jaren.
Beoordelingscriteria
De jury beoordeelt inzendingen op vier criteria:
Appel & Ei
Appel & Ei is een circulair retailconcept met 22 winkels waar tweedehands fashion en accessoires een nieuw leven krijgen. Ze selecteren, prijzen en verkopen kleding zorgvuldig, waarbij ze de opbrengst delen met de inbrenger. Zo wordt commercialiteit met duurzaamheid gecombineerd en maken we tweedehands mode de nieuwe standaard.
Dille & Kamille
Sinds 1974 is duurzaamheid de kern van Dille & Kamille. Ze bieden tijdloze producten van natuurlijke materialen, kiezen voor eerlijke prijzen en duurzame samenwerkingen en verduurzamen hun transport stap voor stap. Duurzaamheid is voor hen geen trend, maar al 50 jaar een tweede natuur.
HEMA
HEMA staat voor een beter alledaags leven in een mooiere wereld. Ze ontwerpen kwalitatieve producten die langer meegaan en hergebruikt kunnen worden, zoals de meegroeiromper en de hervulbare lipstickhouder. Zo verkleinen ze de impact en bouwen ze samen met partners en medewerkers aan een echt duurzaam HEMA.
De prijs werd eerder toegekend aan organisaties die duurzaamheid structureel hebben geïntegreerd in hun merk, processen en proposities:
Zij tonen leiderschap, communiceren transparant en inspireren zowel klanten als de bredere sector met hun aanpak.
