De ABN AMRO Sustainable Retail Award is een vakprijs voor retailers die duurzaamheid zichtbaar, geloofwaardig en inspirerend hebben verankerd in hun organisatie. De prijs waardeert vernieuwende en impactvolle initiatieven die voortkomen uit een intrinsieke motivatie om het anders te doen.
Winnaars laten zien hoe duurzaamheid concreet en tastbaar wordt gemaakt: in de keten, op de winkelvloer én richting de klant. Ze nemen verantwoordelijkheid, communiceren transparant over keuzes en resultaten, en tonen aan dat hun aanpak structurele impact heeft gehad in het afgelopen jaar of de afgelopen jaren.
Beoordelingscriteria
De jury beoordeelt inzendingen op vier criteria:
Ekoplaza
Ekoplaza is al meer dan 40 jaar dé biologische supermarkt van Nederland. Vanuit een principiële visie kiest Ekoplaza onvoorwaardelijk voor duurzaamheid boven commerciële belangen. Het volledige assortiment is 100% biologisch, vrij van luchtvracht en palmolie. In samenwerking met boeren bouwt Ekoplaza aan een eerlijke en gezonde voedselketen.
Lidl
Lidl laat zien dat duurzaamheid en betaalbaarheid samen kunnen gaan. Met duurzame partners zoals Kipster en Pigster, projecten voor plasticreductie en een groeiend verantwoord assortiment maakt Lidl duurzame keuzes toegankelijk voor een breed publiek.
Odin
Odin is een coöperatie met een eigen keten van biologische winkels, een eigen boerderij en duizenden leden. Ze werken transparant en gericht aan biodiversiteit, eerlijke prijzen en directe samenwerking met boeren en producenten. Hun inzet voor een toekomstbestendig voedselsysteem is stevig geworteld in intrinsieke waarden.
De winnaar werd op 7 november bekendgemaakt tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala. De uitslag kwam tot stand op basis van het juryoordeel (50%) en stemmen van het aanwezige publiek (50%).
Met hun consequente inzet, principiële keuzes en transparante communicatie is Ekoplaza een overtuigend voorbeeld van duurzame retail. Een terechte winnaar van de ABN AMRO Sustainable Retail Award 2024–2025!
De prijs werd eerder toegekend aan organisaties die duurzaamheid structureel hebben geïntegreerd in hun merk, processen en proposities:
Zij tonen leiderschap, communiceren transparant en inspireren zowel klanten als de bredere sector met hun aanpak.