Sustainable Retailer of the Year

ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year

In 2017 is de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ geïntroduceerd. Hierbij bepaalt een jury samen met vakgenoten welke retailer in Nederland het beste presteert op het gebied van duurzaamheid.

Tijdens een juryoverleg draagt ieder jurylid een aantal kandidaten aan, die worden beoordeeld op vier criteria:

  1. 1In hoeverre is duurzaamheid opgenomen in de visie en strategie (incl. korte en lange termijndoelen) en welke verantwoording wordt hierover afgelegd (website, jaarverslag, etc.)?
  2. 2In hoeverre wordt er gekozen voor een duurzaam assortiment en/of duurzame keten?
  3. 3In hoeverre krijgt de klant een goed gevoel bij het product? Hoe gaat de klant duurzaam om met je product? Wordt er bewustwording gecreëerd bij de klant?
  4. 4Hoe gaat het bedrijf om met afval, energie- en watergebruik?

Uit alle inzendingen wordt in overleg een top 3 samengesteld. Deze drie genomineerden worden uitgenodigd voor de overall uitreiking van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen, waar de drie genomineerden een videopitch tonen aan het publiek. Vervolgens is het aan het publiek om een stem uit te brengen. Het juryoordeel en de stem van het publiek tellen beide voor 50 procent mee in het eindoordeel. Deze editie (2021-2022) heeft Zeeman de prijs in ontvangst mogen nemen. Zij waren samen met Auping en Tony’s Chocolonely genomineerd voor deze vakprijs.